تاثیر بیخوابی بر زنان بیشتر از مردان است

خوابکو
بدون دیدگاه

چرا تاثیر بیخوابی بر زنان بیشتر از مردان است؟

همه به یک خواب آرامش بخش شبانه نیاز داریم اما آیا ممکن است خواب خوب برای برخی از ما مهم تر از دیگران باشد؟ به نظر جیسون کارتر، پروفسور فیزیولوژی و کینزیولوژی، زنان از افزایش یافتن خطر بیماری های قلبی و معضلات عصبی ناشی از بیخوابی مزمن، خیلی بیشتر آسیب می بینند.

کارتر می گوید شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد بدن زن خیلی بیشتر از بدن مرد می تواند در خطر بیماری ها و معضلات ناشی از کمبود خواب قرار بگیرد. داده های مبتنی بر جمعیت نشان می دهند که بیماری های قلبی عروقی مشخصی مانند فشار خون بالا به شدت با کم خوابی در زنان ارتباط دارد و این ارتباط نسبت به مردها خیلی قوی تر است.

این تاثیرات بطور بالقوه شامل عوارض جانبی کشنده ای مانند حمله قلبی و سکته نیز می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده این معضلات ممکن است اتفاقاتی نباشد که فقط یک بار بیافتد و تمام شود بلکه ممکن است حالت مزمن پیدا کند.

وقتی زنان از خواب محروم می شوند، به نظر می رسد که سیستم عصبی آن ها شدیدتر از مردها واکنش نشان می دهد. اینجا یک شتاب در سیستم عصبی دیده می شود. ما فشار خون بالا و ریسک بالقوه بزرگ تری برای حمله قلبی می بینیم. هیجان بیش از اندازه بدن شخص را بیشتر در معرض اتفاق های حاد و مزمن منفی برای سیستم قلب و عروق قرار میدهد.

مقصر اصلی پشت این عوارض جانبی منفی در واقع تاثیر بیخوابی بر زنان است. کارتر معتقد است که بی خوابی و کنترل فشار خون به شدت بر هم تاثیر دارند و این اثر در زنانی که خواب کافی ندارند بیشتر است.

کارتر می گوید: ما از تکنولوژی های جدید برای درک بهتر تاثیر چیزهایی از قبیل الکل، کم خوابی و بیخوابی روی فشار خون استفاده می کنیم. رابطه بسیار پیچیده ای بین خواب و فشار خون وجود دارد. شواهد اپیدمیولوژیک بطور شفاف نشان می دهد که این دو پیوندی قوی دارند و این تاثیر بیخوابی بر زنان نسبت به مردان خیلی بیشتر است.

 

کم خوابی چه اثراتی بر روی حافظه میگذارد؟

پژوهش جدید دیگری اثرات کم خوابی را بر روی حافظه بررسی کرده است. این پژوهش نتیجه گرفته است که زنان بیش از مردان دچار از دست دادن حافظه بر اثر کم خوابی قرار می گیرند.

البته این تحقیق نمی گوید که مردان تحت تاثیر قرار نمی گیرند. مردها دچار کاهش میل جنسی و کاهش توان بارور سازی، کاهش سطح تست استرون، افزایش خطر سرطان و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن، و معضلات قلبی عروقی می شوند. اما بنا بر یافته های این پژوهش جدید همه این ها در مردها در سطح پائین تری نسبت به زنان اتفاق می افتد.

به نظر می رسد که شرط احتیاط حکم می کند که بگوئیم کمبود خواب بدون توجه به جنسیت برای همه مضر است. ما پیشتر در مقاله دیگری علل و تاثیر بیخوابی در زنان را مورد بررسی قرار داده بودیم که اطلاعات مفیدی نیز در مورد روش های بهبود این اختلال ارائه می داد. توصیه مختصر و اکید پزشکان این است که برنامه خواب منظمی داشته باشید و هم کیفیت و هم کمیت خوابتان را در سطح رضایت بخشی حفظ کنید.

 

خرید تشک استاندارد

چرا تاثیر بیخوابی بر زنان بیشتر از مردان است؟

پژوهش دیگری که در دانشگاه پزشکی دوک انجام شده است نیز نتایج مشابهی را نشان می دهد. در این تحقیق مشاهده شد که زمانی که گزارش خواب ناسالم داده بودند در معرض بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و افسردگی شدیدتری قرار داشتند.

تفاوت این تحقیق نسبت به پژوهش های قبلی در این بود که بیشتر مطالعات قبلی تاثیر بیخوابی بر سلامت عمومی را مورد بررسی قرار داده بودند اما تحقیقات کمی بطور مشخص بر تفاوت های جنسی تمرکز داشته اند. اما چرا زنانی که دچار کم خوابی هستند بیش از مردها آسیب می بینند؟

پاسخ این پژوهش این بود که هورمون ها علت این تفاوت هستند. اگرچه کاملا واضح نیست که این هورمون ها چگونه عمل می کنند که از مردها محافظت می کنند اما زنان را در شرایط آسیب پذیرتری قرار می دهند، اما می توان تاثیر آن ها را مشاهده کرد.

مشاهده شده است که زنانی که شب را برای خوابیدن تقلا می کنند اما نمی توانند بخوابند، سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی سی و دیگر نشانه های مربوط به فشار خون بالا و بیماری قلبی را دارند. همچنین در زنانی که دچار بیخوابی شده اند نسبت به مردها سطوح بالاتری از انسولین و قند خون دیده شده است. این مسئله موجب بروز بیماری قند خون یا دیابت نوع دو می شود.

همچنین آثار خشم، بی حوصلگی، افسردگی و اضطراب ناشی از بیخوابی در زنان بیش از مردها دیده شده است، که نشان دهنده شدیدتر بودن تاثیر بیخوابی بر زنان نسبت به مردها است.

تشک ارزان با کیفیت خوب را از کدام فروشگاه خرید کنیم؟

در فروشگاه اینترنتی خوابکو اصل مشتری مداری را سرلوحه فعالیت خویش قرار داده ایم و با در نظر گرفتن تخفیفات ویژه در خرید کالای خواب مناسب و ارزان قیمت با شما مشتری گرامی همراه شده ایم.

ویژگی امتیاز
بهترین قیمت ⭐⭐⭐⭐⭐✅ ۵/۵
ارسال سریع ⭐⭐⭐⭐⭐✅✅ ۴.۸/۵
پشتیبانی ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ ۴.۷/۵
گارانتی ⭐⭐⭐⭐⭐ ۴.۹/۵

فروشگاه اینترنتی خوابکو

تگ ها: آموزش
شاید دوست داشته باشید

پست های مشابه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

1